Primarul din Snagov, Anghel Mihai, a postat pe pagina sa de Facebook, un mesaj în care face precizări pe tema preţului apei şi al serviciului de salubrizare din comuna sa. Aceasta, după ce, în spaţiul public, au apărut o serie de comentarii tendenţioase pe acest subiect. Edilul Anghel Mihai este tranşant în mesajul său şi le reaminteşte oamenilor întreaga istorie a contractelor cu operatorii de apă, respectiv colectare a deşeurilor.

    „Eu am prezentat întotdeauna adevărul, din respect, din stimă față de concetățenii mei, chiar dacă, conform proverbului clasic, adevărul nu este întotdeauna ceea ce vrem să auzim, pentru că de multe ori doare sau nu ne place. Însă atunci când constatăm că suntem mințiți, ne revoltăm și realizăm că, de cele mai multe ori, nu prea mai putem schimba lucrurile.

    Prin urmare, în ceea ce priveşte preţul apei, revenim la istorie și ne întoarcem în urma cu mulți ani, adică anul 2000, când comuna Snagov face un contract de asociere în participațiune cu PRODSERV ACT Snagov, adică bine cunoscutul operator apă – canal, contract care ulterior ”se transformă” într-un contract de delegare a serviciilor către acest operator, în anul 2009, cumva în mod artificial, ca urmare a modificărilor legislative, fără să se respecte procedura specifică în materie de delegare a delegării gestiunii serviciului (caiet de sarcini, licitație, etc), ci făcând un simplu Act adițional.

    Despre condițiile în care acest contract a fost încheiat, despre clauzele lui și cât de prejudiciată a fost localitatea noastră, nu vorbesc eu. Au vorbit autoritățile, a vorbit Curtea de Conturi în 2016, a vorbit ANRSC -ul care ne-a somat să îl denunțăm fiind considerat păgubos de către aceste instituții.

    Toate aceste aspecte le-am prezentat în postarea trecută referitoare la proiectul apa-canal.

    Păi să vii tu să spui că aceste prețuri au crescut, comparând mere cu pere, este ca și când desăvârșești și exprimi exact ceea ce ești! Sau mai bine zis ceea ce nu ești!

    Să nu mai vorbim de faptul că oriunde în țara asta prețurile au crescut/au fost majorate de către operatorii de servicii, pentru că astea sunt vremurile și este vorba de costuri de întreținere, de distribuție, etc.

    Un preț de 6 lei pentru un mc apă- canal nu exista nicăieri in țara asta. Și am indicat si adresa de site cu toți operatorii din Romania ale căror prețuri au fost aprobate de ANRSC la data de 1 februarie 2024. Va rog încă odată să accesați acest link și să vedeți care sunt aceste prețuri: https://www.apavital.ro/preturi-si-tarife-comparative

    Dar, așa cum am prezentat în postarea trecută, deși rețelele erau ale primăriei, primăria nu încasa nimic de la PRODSERV, adică redevența cuvenită. Deci doar operatorul încasa, adică PRODSERV. Și, așa cum spuneam, conform acelor clauze total dezavantajoase pentru primărie, adică pentru noi, cetățenii, toate reparațiile trebuiau suportate de primărie. Păi, în aceste condiții, cum poți vorbi de preț mic în trecut? Nu poți! Prețurile erau mari și atunci, dar erau mascate de alte servicii pe care trebuia să le suporte primăria. Adică NOI. Buzunarul nostru. Că de-asta s-a ajuns la acea datorie fabuloasă de 33 de milioane, adică echivalentul unui buget de primărie pe un an la acea vreme (2020). Asta a însemnat „performanța” administrativă. În ochii lumii și în mentalul nostru erau 6 lei, dar în fapt costurile erau mult mai mari, iar despre stadiul în care arăta stația de apă, gospodăriile de apă și calitatea apei au vorbit tot autoritățile și rezultatele testelor, pe care mulți dintre voi le-ați făcut.

    Așadar, acesta afirmații mincinoase mie îmi confirma că un personaj care „le aruncă” în spațiul public doar ca să spere că cineva mai crede în ele, este un personaj diletant, care nu înțelege mai nimic în acest domeniu, deși se presupune că ar fi trebuit să înțeleagă în atâția ani de administrație. Dar…. încurcate sunt căile Domnului și doar unii știu de ce și pentru ce. Mă rog! Cunoaștem cu toții trecutul.

    Să nu uităm și o voi spune ori de câte ori va fi nevoie. Acel contract cu PRODSERV a fost o gaură neagră pentru noi, în urma căruia s-au plătit sume uriașe pentru mai nimic, pentru care a trebuit ca eu „să iau taurul de coarne” și să fac tot ce e posibil pentru a-l denunța pentru că, așa cum au spus autoritățile, era păgubos pentru comuna Snagov.

    Să nu uităm și faptul că, după preluarea rețelelor de la PRODSERV și delegarea serviciului de gestiune către APA CANAL Ilfov, prin aderarea la ADIA Ilfov, toate cheltuielile de întreținere a rețelelor, de modernizare etc. sunt efectuate de către operatorul actual care a realizat nenumărate investiții de la momentul preluării. Despre aceste lucrări am făcut nenumărate postări, pentru ca voi, snagovenii mei să fiți informați corect și transparent despre ceea ce se întâmplă”, a declarat primarul Anghel Mihai.

    Edilul din Snagov a prezentat şi informaţii cu privire la serviciul de salubrizare, începând cu anul 2020.

    „Ca să încep cu o concluzie, prețul gunoiului de la nivelul anului 2020 este tot expresia datoriilor enorme pe care primăria le avea. Și voi explica de ce.

    Dar înainte de a face asta, vreau să vorbim despre autospeciala de gunoi, inscripționată cu roșu pe fond alb la nivelul anului 2019 „Primăria Comunei Snagov”, un alt artificiu demagogic în stil politic, pentru că, deh, veneau alegerile și așa „amețeai” vizual electoratul. Dar electoratul snagovean a priceput mai repede decât s-a inscripționat acea mașină în culorile bine cunoscutului partid politic și a înțeles necesitatea schimbării. Pentru știința dumneavoastră, conform documentelor, acea mașină de gunoi a fost achiziționată pe numele Societății de Salubrizare Snagov (CUI 42620644, J23/2152/2020), un SRL înființat în 2020 de fostul edil, pentru ”ochii electoratului ”, pe repede înainte. Un simplu SRL nu poate opera activități de salubrizare, pentru că nu avea licență ANRSC în acest sens și nici nu făcuse cineva astfel de demersuri. De ce? Pentru că este extrem de complicat. Licențierea unei astfel de companii de salubritate presupune multe avize și condiții de îndeplinit, astfel încât să crezi că, vorba aceea, „cu o floare se face primăvară”. Dovada faptului că mașina fusese achiziționată și „ședea” liniștită în fața primăriei. Dar, așa cum spuneam, simpla inscripționare nu validează trecerea la treabă a utilajului, cum nu prea ai cum, că e ilegal. Prin urmare, expresia ”de ochii lumii” este cea care descrie și această situație.

    Așadar, ca să deții o astfel de companie, costurile sunt foarte ridicate și nu vă ascund faptul că și eu am avut în intenție ca acest serviciu să fie gestionat de noi, de primărie, însă, în urma discuțiilor purtate cu primarii unor localități care au aceste servicii, am concluzionat că prețurile/costurile sunt considerabil mai mari decât dacă am delega gestiunea acestui serviciu către un operator specializat, costuri care s-ar fi regăsit ulterior în buzunarele noastre. (ex: costuri cu utilajele, întreținere, personal, salarizare, taxe, groapă, etc ce ar fi explodat prețul gunoiului).

    Revenind la mașina de gunoi, vreau să mai știți că valoarea acesteia a fost de 93.500 euro + TVA, iar pentru achiziția ei s-a plătit un avans de 50 mii euro. La sfârșitul anului 2020, acea mașină avea plătită o singură tranșă din valoarea de achiziție, adică ceea ce am spus, motiv pentru care dealerul/furnizorul a transmis mai multe somații prin care amenința primăria cu executare silită datorită nerespectării termenelor de plată. Deci, încă o datorie rămasă. Ce am făcut? Discuții cu furnizorul și am eșalonat restul de bani în patru tranșe, adică 43.500 euro +tva, pe care i-am plătit ca să închidem povestea. Așadar, mașina plătită, dar ce sa facem cu ea? Pentru că ajungea să o ia rugina în fața primăriei. Prin urmare, după delegarea gestiunii serviciului de salubritate către ECOVOL în anul 2021, am convenit cu această societate închirierea mașinii, astfel încât să nu stea degeaba și să ne recuperăm și noi din bani. Conform legii valoarea lunară a chiriei nu poate fi mai mică decât costul lunar de amortizare, astfel încât, chiria lunară a fost la început de 1980 euro/lună, iar în prezent este de 1840 euro/lună. Documentele atestă aceste cifre.

    Un alt refren despre care acoliții fostului edil vorbesc, se referă la întrebarea: De ce ECOVOL? Păi răspunsul acesta îl au chiar ei, cei care au hotărât așa în anii de până în 2020. Și haideți să vă explic de ce: La începutul anului 2020, adică în mandatul lui Oancea, (cel care acum uită ce a făcut și se miră de prețul gunoiului prin postările făcute), Consiliul Local Snagov a emis Hotărârea nr. 3 din 04.02.2020, prin care s-a aprobat asocierea Comunei Snagov, prin Consiliul Local Snagov, la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ”Eco Iluminat Sud – Est”, prin care însuși Oancea a fost împuternicit să reprezinte Comuna Snagov ca membru al Adunării Generale a Asociației. Așa scrie în hârtii. Iar hârtia nu minte!!!!

    Pe cale de consecință și în sensul respectării hotărârilor anterioare (din perioada 2019-2020) ale CL Snagov, în baza HCL nr. 100 din 31.12.2021 a Consiliului Local Snagov a fost aprobată modalitatea de gestiune pentru serviciul de salubrizare și mandatarea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară ”Eco & Iluminat Sud – Est” să exercite, pe seama și în numele comunei Snagov, dreptul de a încredința gestionarea serviciului de salubrizare.

    De ce ECOVOL?

    Conform datelor sus prezentate, SC ECOVOL SA este operatorul mandatat de ADI ”Eco & Iluminat Sud” să presteze serviciul de salubrizare/ridicare gunoi menajer pe raza localității Snagov.

    Totodată, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice, a solicitat prin adresa nr. 715386 din 28.10.2019, urgentarea adoptării Hotărârii Consiliului Local Snagov privind mandatarea ADI ”Eco & Iluminat Sud-Est” să încredințeze gestiunea serviciului de salubrizare către operatorul regional SC ECOVOL SA.

    Prin urmare, cine a adus ECOVOL în Snagov?

    Ce doresc să mai știți, ca să se închidă odată și povestea asta mincinoasă cu prețul gunoiului, despre care unii cred că oamenii au uitat. Păi nu au cum să uite că le reamintesc eu, și o voi face în mod constant, doar pentru adevărul care trebuie cunoscut de către toți?

    Compania ECOVOL SA este prestatorul de servicii de salubrizare în localitatea Snagov încă din anul 2014, Primăria Comunei Snagov nefiind îndreptățită să presteze astfel de servicii, datorită faptului că nu a deținut niciodată și nici nu deține licențele și autorizațiile necesare pe compania de salubrizare menționată mai sus.

    Taxele pentru serviciile de salubrizare ce trebuie achitate la nivelul localității Snagov sunt următoarele:

    Taxa salubrizare domeniu public în cuantum de 16 lei / gospodărie/apartament care se achită o singură dată pe an către bugetul local, prin intermediul serviciului de taxe și impozite din cadrul primăriei, pentru servicii curățenie pe domeniul public;

    Taxă colectare gunoi menajer în cuantum de 12 lei / persoană fizică / 80 litri + TVA;

    Taxă colectare gunoi menajer în cuantum de 146 lei / persoană juridică / metru cub + TVA;

    Costurile de colectare se referă la ridicarea gunoiului menajer de patru ori pe luna (odată pe săptămână, în funcție de programul stabilit de către operator);

    Colectarea selectivă (sticlă, carton, plastic, resturi menajere) a gunoiului poate conduce la o scădere semnificativă a costurilor de colectare, fiind o obligație legală impusă la nivel european, de a se trece la un astfel de sistem de colectare;

    Serviciile de colectare a celorlalte categorii de deșeuri (vegetale, construcții, etc.) sunt prestate contra cost, în funcție de tipul de serviciu solicitat operatorului.

    Costurile de colectare a gunoiului au crescut și/sau vor crește în fiecare localitate, Snagovul nefiind “ocolit” de acest fenomen, în contextul în care, ca cetățeni avem atât drepturi cât și obligații, care trebuie îndeplinite în mod just și echitabil de către fiecare în parte.

    Prin comparație, costul perceput pentru o persoană la nivelul Sectorului 2 al capitalei este de 21,27 lei/persoană, în situația în care nu se încheie un contract cu operatorul de salubrizare, raportându-ne la gospodării aflate în condominii/blocuri, care nu generează cantitățile de gunoi generate de o gospodărie la curte.

    Totodată, la nivelul anului 2021, având în vedere creșterea constantă a prețurilor pentru serviciile de salubrizare, datorate în principal închiderii gropilor de gunoi, creșterii prețurilor de procesare, creșterii prețurilor la carburanți, șamd, operatorul ECOVOL a comunicat autorității publice imposibilitatea prestării serviciilor, la prețul de 6 lei / persoană, preț neactualizat încă din anul 2014.

    Neactualizarea prețurilor anuale aferente colectării gunoiului menajer, coroborat cu lipsa de responsabilitate a unor contribuabili de a-și achita costurile aferente acestor servicii, a condus la acumularea unor datorii imense în bugetul primăriei, prin prisma faptului că, diferența de cost pentru volumele de gunoi care au crescut an de an, era suportată în mod inechitabil și incorect din bugetul primăriei, adică tot de către cetățeni (cei ce achitau în mod responsabil aceste taxe).

    Într-o logică simplă, prețul aparent ”scăzut” al gunoiului nu putea acoperi costul real al serviciului, determinând astfel primăria să ”subvenționeze” aceste cheltuieli, care au generat an de an datorii reflectate deopotrivă în situația economică deficitară în care se afla instituția la acest moment.

    Dar pentru a fi conștienți de ceea ce era în piață și nevoile noastre, a fost comandat unei companii independente (SC GREEN KNOWLEDGE SRL) un studiu de oportunitate pentru fundamentarea și stabilirea soluțiilor optime de gestiune a serviciului de salubrizare în Comuna Snagov – activități de salubrizare stradală, menajeră și serviciul de iarnă.

    În urma studiului efectuat, prețul rezultat a fost de 14,74 lei + TVA/ persoană fizică, preț negociat de autoritatea locală cu operatorul ECOVOL până la valoarea de 12 lei + TVA / persoană fizică.

    Pe cale de consecință, începând cu data de 01 februarie 2022, fiecare gospodărie/asociație de proprietari/operatori privați din localitate au obligația de a încheia contract individual cu operatorul de salubrizare, ECOVOL SA.

    Așadar dragilor, acesta este purul adevăr în legătură cu apa și gunoiul în Snagov. Mă rog la Dumnezeu ca cei cu amnezie/uitare de trecut să își revină și în semn de apreciere față de concetățeni să își reconsidere atitudinea și mesajul public, nu de alta, dar adevărul iese la iveală, ca și minciuna.

    Promit să vă țin la curent cu tot ceea ce a fost, este și va fi!”, a transmis primarul comunei Snagov, Anghel Mihai.

    Comments are closed.