Primăria Jilava, alături de Fundația Amfiteatru, a organizat, între 19 și 22 octombrie, o serie de patru spectacole de teatru, în cadrul proiectului „Jilava pentru toți”, reunite sub titulatura de „Abilitarea prin cultură, identitate și feminitate”.
Astfel, în Parcul Morii, pe scena amenajată de Fundația Amfiteatru, patru piese au delectat audiența, sute de jilăveni, mici și mari, ce a apreciat performanța actoricească și – acolo unde a fost cazul, muzicală – a artiștilor.
Astfel, la 19 octombrie, cu începere de la ora 18, pe scenă au urcat membrii Studiourilor Ferentari din București, trupa Playhood prezentând piesa „Soare cu dinți”, un spectacol cu o încărcătură emoțională deosebită.
Producția documentează cazul real al lui Claudiu Dumitrescu, adolescentul din Ferentari care în urma unor decizii și întâmplări nefericite ajunge la Penitenciarul Rahova. Prin intermediul experienței teatrale el este reabilitat, pe viu, în fața spectatorilor. Pe lângă doza de emoție, spectacolul aduce și o componentă educațională, fiind în mod clar un instrument care te pune, cel puțin, pe gânduri dacă nu pe fapte (bune).
„Dinți” este porecla lui Claudiu, un tânăr proaspăt eliberat din închisoare. „Soare cu Dinți” pune în scenă drumul lui inițiatic de copil/adolescent care pleacă din Ferentari și ajunge la Rahova. Nu la Piața Rahova, ci la pușcăria cu același nume. Traseul Ferentari – Rahova și retur descrie privilegiul de a trăi într-un ghetou infestat cu nepăsare sistemică și nedreptate istorică.
Transformare într-un monolog a jurnalelor lui Claudiu, „Soare cu Dinți” este și o tentativă de umor la adresa câtorva stereotipuri care urmăresc, în rem și fără mandat, gândirea critică. „Soare cu Dinți” este mai mult decât un spectacol de teatru, este un act deliberat, calificat, de a reabilita numele și demnitatea umană.
SOARE CU DINȚI
Asociația Ferentari (Proiect Playhood)
Producție: Studiourile Ferentari
Text: Deținut Claudiu Dumitrescu
cu Cetățean reabilitat Claudiu Dumitrescu
Coordonator: Ionuț Oprea
Univers audio/sonor: Sever Andrei
Coordonator tehnic: Vlad Roșianu
Expert Consultant: George Goliță
La 20 octombrie, în al doilea spectacol al seriei, tot de la ora 18, Alina Șerban a fost „Cel mai bun copil din lume”. Un recital de teatru bazat pe povestea autobiografică a artistei de etnie romă Alina Șerban, scris, regizat și interpretat de aceasta.
Spectacolul spune povestea maturizării unui copil vulnerabil și prezintă puterea de a depăși imposibilul şi eforturile de a face pace cu trecutul şi propria identitate. Spectacolul a purtat publicul prin periplul sinuos şi imprevizibil al unei tinere rome care, după o copilărie şi adolescenţă petrecute într-o comunitate săracă de romi, rămâne fără părinţi şi ajunge să se salveze prin propriile forţe.
„Cel mai bun copil din lume” este un spectacol de teatru pe alocuri comic, pe alocuri dureros, care expune o poveste de viață din perspectiva unei tinere rome dublu discriminate – social şi rasial – oferind o experiență imediată a condiţiei minoritarului asimilat şi a felului în care acesta se integrează sau nu în majoritate. Spectacolul creează un produs cultural valoros de autoreprezentare pentru comunitatea romă și promovează identitatea romă contemporană, deconstruind prin umanitate și empatie stereotipurile asociate romilor.
La 21 octombrie, într-o zi de sâmbătă – prin definiție, o zi de odihnă, de lucruri ușoare, scena de la Parcul Morii a propus un subiect deloc ușor – modul în care, chiar și în societatea „modernă și civilizată”, idei și concepte arhaice, retrograde, pun umărul la etichetarea unor oameni drept „inferiori”, „indezirabili” și „nefecventabili”.
Spectacolul semnat de Alexandru Fifea, David Schwartz și Cătălin Rulea pleacă de la cazul real al unei crime. La 4 martie 2014, Daniel-Gabriel Dumitrache, în vârstă de 26 de ani, care lucra ca parcagiu în Centrul Vechi, a fost ucis în bătaie în interiorul secției 10 de poliție din București. Această crimă face parte dintr-o serie foarte lungă de abuzuri comise de forțele de ordine, în special împotriva persoanelor celor mai lipsite de apărare – săraci, parcagii, oameni fără adăpost, lucrătoare sexuale, persoane de etnie romă.
Violența este principalul mecanism de control, prin care poliția apără conservarea actualelor structuri de clasă și raporturi de putere. Violența polițiștilor este rezultatul direct al violenței și rasismului din societate, unde discursul anti-romi se intersectează cu discursul împotriva „săracilor”, „șmecherilor”, „cerșetorilor”.
Pe parcursul anului 2014, Alexandru Fifea a cercetat contextul și circumstanțele care au condus la uciderea lui Daniel Dumitrache. Spectacolul „Voi n-ați văzut nimic!” își propune analizarea și deconstrucția mecanismelor sociale și a discursului public din spatele acestei crime.
„Voi n-ați văzut nimic!” este, în 2023, la fel de actual ca și acum 8-9 ani, moment la care a fost scrisă piesa. De altfel, în cadrul seriei de patru spectacole, de la Jilava, trebuie menționat faptul că atât înainte de fiecare piesă, cât și după, a existat și o rundă de discuții libere cu spectatorii, despre „ideile principale”, ca să spunem așa, ale actului actoricesc, dar și a celui regizoral.
În sfârșit, în ultima zi cu reprezentații teatrale, membrii trupei Playhood au delectat audiența oferind un spectacol antrenant: piesa „Moara cu Noroi”, o satiră la adresa societății contemporane și a politicii – nu neapărat românești. O punere în scenă a modului în care, uneori și din păcate prea des, politica ajunge să fie făcută (doar) din rațiuni, motive, interese personale, în detrimentul celor ce ar trebui să beneficieze de efecte: cetățeanul.
O piesă axată pe sedința publică din incinta primăriei localității Susenii de Jos, care ia o turnură neașteptată. Primarul comunei împreună cu soția („doar” viceprimar, dar în realitate „șeful”), propun cetățenilor implementarea unui proiect european ambițios, care promite să schimbe spectaculos calitatea vieții din Susenii de Jos. Politică, ecologie și viața satului românesc, într-o pastilă teatrală de 30 de minute în care personajele întreabă multe, dar află puține, un dialog surd între autorități și cetățeni și multă viziune izvorâtă din filonul nesfârșit de înțelepciune… mioritică.
În încheiere, trebuie menționat că fiecare reprezentație a fost deschisă de o scurtă discuție cu membrii comunității din Jilava pe tema unor subiecte de mare actualitate, unul dintre ele fiind cel al discriminării – sociale și rasiale. Un fenomen care, deși a scăzut aparent în intensitate și manifestări, față de, să zicem, doua-trei decenii în urmă, continuă să „infecteze” mediul social românesc.
Mai mult, cum cele patru piese selectate „pun degetul” exact pe această rană – al dezinteresului real evident din partea autorităților pentru stoparea discriminării indiferent de forma ei manifestă, fiecare reprezentație a și fost urmată de o discuție cu spectatorii pe temele aduse la viață de actori.
Obiectivul proiectului vizează creșterea sustenabilă a calității vieții comunităților de romi, contribuind la creșterea incluziunii romilor din comuna Jilava, Ilfov. Abilitarea prin cultură, identitate și feminitate beneficiază de de un grant oferit de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE în cadrul Programului Dezvoltare Locală.
Material realizat cu sprijinul financiar al Granturilor SEE și Norvegiene 2014 – 2021. Conținutul acestuia (text, fotografii, video) nu reflectă opinia oficială a Operatorului de Program, a Punctului Național de Contact sau a Oficiului Mecanismului Financiar.
Informațiile și opiniile exprimate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului/autorilor.